Social Return

Sinds 1 juli 2011 zet het Rijk haar inkoopkracht in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor wie dit niet op eigen kracht kan, heeft de overheid de taak ondersteuning te geven om tot de arbeidsmarkt toe te treden. Samenwerking met leveranciers en dienstverleners in het inkoopdomein biedt daarvoor kansen. Het gaat hier onder meer om het creëren van 1500 banen via contractuele afspraken met bedrijven die goederen en diensten leveren aan het Rijk. Dit staat in Inkopen met Impact, de door het kabinet vastgestelde Rijksinkoopstrategie uit 2019. Via deze aanpak worden dus ook banen gecreëerd bij andere organisaties dan de werkgever Rijk. 

Social return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt. Dit kunnen mensen zijn uit de doelgroep Banenafspraak, maar Social Return kent een bredere toepassing. Met de toepassing van Social Return zorgt de Rijksoverheid ervoor dat een investering die binnen het Rijk wordt gedaan, naast het 'gewone' rendement, een concrete sociale winst oplevert. Inkopers van overheden kunnen, bij het verstrekken van opdrachten, de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht. De categorie “Inhuur Professionals” heeft een website over Social Return ingericht: www.maatwerkvoormensen.nl

De plaatsingen bij bedrijven en dienstverleners die social return oplevert, tellen op dit moment niet mee voor de realisatie van de wettelijke doelstellingen voor de banenafspraak bij de overheid. Toch zet de sector Rijk hierop wel in. Met name bij ministeries met een groot inkoopvolume is de bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen groot. Er geldt een standaard contractbepaling van 5% Social Return voor opdrachten voor werken en diensten, met een drempelwaarde van meer dan 250.000 euro, en met een looptijd van minimaal 6 maanden.

Netwerkorganisatie Social Return

Het Rijk haar inkoopkracht in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via Social Return. Door effectief samen te werken met leveranciers zorgen we dat de kandidaat meer kans heeft op duurzame plaatsing, vinden we de juiste mensen voor die vacatures bij krapteberoepen, en dragen we als werkgever bij aan het behalen van de Banenafspraak.

Om de impact van social return bij het Rijk te vergroten, is de netwerkorganisatie social return gestart. Met IUC’s, met categoriemanagement, met marktpartijen. Daarbij richt de organisatie zich niet per se op de 10 grootste leveranciers van de deelnemers, maar op die van de rijksoverheid. Er wordt per marktpartij en/of sector (waarschijnlijk gekoppeld aan categorie) een strategie opgesteld hoe de meeste impact kan worden gemaakt. Binnen het Rijk werken zes departementen samen om om expertise op te bouwen, om te leren en zo door te groeien, maximale impact te maken en het resultaat ook daadwerkelijk te kunnen laten zien. Zo geeft De netwerkorganisatie opvolging aan de aanbevelingen uit de evaluatie van het rijksbrede project op het gebied van social return ‘Maatwerk voor Mensen’.

Gerichte communicatie is daarbij van groot belang.  We verwachten dat de lerende aanpak die door middel van pakkende communicatie actief breed onder de aandacht wordt gebracht, leidt tot toetreding van meer ministeries die hier onderdeel van willen uitmaken. Om als rijksoverheid een proactieve partner te zijn voor marktpartijen op het gebied van social return.

Doorgroeien
De netwerkorganisatie heeft het doel om stapsgewijs uit te breiden met andere departementen en leveranciers, door het goede voorbeeld en de leerervaringen de netwerkorganisatie. Jaarlijks worden de resultaten gepresenteerd in de interdepartementale commissies die gaan over inkoop en bedrijfsvoering, en hebben ook andere departementen de kans om deel te gaan nemen aan de netwerkorganisatie. De intentie is om samen te groeien naar het samen invullen van de maatschappelijke opgave.