Met behulp van de CO₂-Prestatieladder werkt BZ aan het verkleinen van haar CO₂-footprint

Voor de reductie van haar CO₂-footprint volgt het ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) de systematiek van de CO₂-Prestatieladder. In 2023 is BZ gestart met de implementatie van de CO₂-Prestatieladder op niveau 3. Hierdoor krijgt het ministerie beter inzicht in de CO₂-uitstoot van de bedrijfsvoering, met name energie en zakelijke mobiliteit.

De CO₂-footprint

De totale uitstoot van BZ in 2023 is 34.755t CO₂. De vliegreizen van BZ zijn in 2023 verantwoordelijk voor ongeveer 60% van de totale emissies, wat een hoger percentage is dan in voorgaande jaren (55% in 2022 en 30% in 2021). Een andere grote bron van CO₂-uitstoot is het elektriciteitsverbruik. Dit betreft voornamelijk het elektriciteitsverbruik van de ambassades, consulaten en residenties die over de hele wereld zijn gevestigd. Voor meer informatie over de 2023 CO₂-footprint van BZ, zie het BZ duurzaamheidsverslag 2023. De CO₂-uitstoot van de verschillende beleidsprogramma’s die BZ aanstuurt wordt op dit moment niet meegenomen, onder andere omdat dat ook geen vereiste is voor certificering op niveau 3.

CO₂-uitstoot BZ 2023

CO₂-uitstoot BZ 2023
BronUitstoot
Dieselgeneratoren2%
Gasverbruik5%
Elektriciteit28%
Warmte + koeling2%
Autoreizen2%
OV1%
Vliegreizen60%
Brontabel als csv (136 bytes)

Doelstelling

Nederland heeft de ambitie om de uitstoot van broeikasgassen met 55% te reduceren in 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 en klimaatneutraal te zijn in 2050. Met het sluiten van het Klimaatakkoord eind 2019, is voor de periode tot 2030 het beleid vastgesteld om deze doelen te behalen. In het Klimaatakkoord is ook opgenomen dat de overheid een voorbeeldrol neemt met het verduurzamen van de bedrijfsvoering. Voor BZ is deze voorbeeldrol vanzelfsprekend gezien de verschillende verduurzamingsprogramma’s die lopen in het beleid voor ontwikkelingssamenwerking, en daarom is ‘Walk Our Talk’ als motto voor het verduurzamingsprogramma benoemd. Voor de CO2-Prestatieladder vertaalt bovenstaande zich in de volgende twee concrete doelstellingen:

  • De emissies (scope 1, 2 en 3.6 zakelijk reizen geaggregeerd) van BZ zullen in 2030 met 40% zijn gereduceerd.
    • Bestaande uit een 6% reductie op Scope 1, 55% reductie op Scope 2 en 40% op Scope 3.6 
  • De emissies als gevolg van zakelijke mobiliteit zullen in 2030 met 40% zijn gereduceerd.

Maatregelen

De onderdelen zakelijke mobiliteit (in het bijzonder vliegen) en directie Huisvesting en Facilitaire zaken zijn het meest van belang voor het behalen van de doelstellingen. Daarom is voor beide onderdelen een plan van aanpak geschreven hoe de CO₂-uitstoot kan worden gereduceerd. Deze plannen van aanpak beschrijven welke maatregelen zullen worden genomen, waarom voor deze maatregelen is gekozen, wat de maatregelen precies betekenen en op welke manier ze zullen worden uitgevoerd. Zie voor meer informatie het BZ CO2-managementplan.

Initiatieven

BZ neemt deel aan verschillende initiatieven binnen de Rijksoverheid die bijdragen aan een efficiëntere samenwerking om de CO2-uitstoot van het rijk te reduceren. BZ neemt deel aan de volgende initiatieven:

  • Denk Doe Duurzaam: Geïnitieerd door de ICBR laat dit initiatief onder andere zien hoe onderdelen van het rijk via hun eigen bedrijfsvoering en inkoop bijdragen aan een duurzamer, socialer en innovatiever Nederland.
  • Community of Practice CO2-Prestatieladder: Middels dit overleg kunnen medewerkers van alle ministeries regelmatig kennis en ervaringen uitwisselen om de CO2-Prestatieladder te implementeren.
  • Werkgroep duurzaamheidsdata: Deze interdepartementale werkgroep bespreekt verschillende onderwerpen gerelateerd aan duurzaamheidsdata. Voorbeelden hiervan zijn rijksbrede processen voor dataverzameling en de manier waarop rapportages kunnen worden verbeterd.
  • Anders Reizen: Anders Reizen is een coalitie van ruim 70 grote organisaties met een vertegenwoordiging van 550.000 medewerkers. De gemeenschappelijke ambitie van Anders Reizen is de CO2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren in 2030 (t.o.v. 2016).