Samen naar een duurzamer ministerie van Algemene Zaken
Het ministerie van AZ is in 2021 gestart met de implementatie van de CO2-prestatieladder op niveau 3. April 2022 is AZ gecertificeerd op niveau 3 van de CO2-prestatieladder. Om te certificeren is de CO2-uitstoot van AZ over 2019, 2020 en 2021 inzichtelijk gemaakt. Voor de hercertificering zijn ook de jaren 2022 en 2023 in kaart gebracht.
CO₂-footprint in 2023
De CO2-footprint omvat alle directe uitstoot door het eigen brandstofverbruik, verwarming, het elektriciteitsverbruik en zakelijke reizen (exclusief woon-werkverkeer). De CO2-footprint van AZ bedroeg in 2023 442 ton CO2. Deze uitstoot wordt vooral veroorzaakt door aardgasverbruik (39% van het totaal) en stadswarmte (42% van het totaal). De vliegkilometers (10% van het totaal) hebben een kleine invloed op de totale footprint.
CO2-footprint 2023
Bron | Uitstoot |
---|---|
Aardgasverwarming | 39% |
Stadsverwarming | 42% |
Elektriciteit | 0% |
Wagenpark - Benzine | 7% |
Wagenpark - Elektrisch | 0% |
Zakelijke reizen - OV | 1% |
Vluchten 1-700 | 1% |
Vluchten 700-2500 | 2% |
Vluchten meer dan 2500 | 8% |
Zakelijke reizen - gedecl. km privé auto | 2% |
CO2-footprint H1 2024
In periode H1 2024 bedroeg de CO2-footprint van het Ministerie van Algemene Zaken 257 ton CO2. Deze uitstoot wordt voor een groot deel veroorzaakt door aardgasverbruik (39% van het totaal) en stadswarmte (47% van het totaal). De invloed van vliegkilometers heeft, in vergelijking met H1 2023 een minder significante invloed op de totale footprint.
H1 2024 CO2 (ton) exclusief regeringsvliegtuig
Bron | Uitstoot |
---|---|
Aardgasverwarming | 39% |
Stadsverwarming | 47% |
Elektriciteit | 0% |
Wagenpark - Benzine | 2% |
Wagenpark - Elektrisch | 3% |
Zakelijke reizen - OV | 2% |
Vluchten 1-700 | 0% |
Vluchten 700-2500 | 2% |
Vluchten meer dan 2500 | 4% |
Zakelijke reizen - gedecl. km privé auto | 1% |
CO2-footprint H1 2024 inclusief regeringsvliegtuig
Het Ministerie van I&W heeft op aanwijzing van de auditor van de Certificerende Instantie voor de CO₂-Prestatieladder de CO₂-emissies van het regeringsvliegtuig sinds 2023 uitgesplitst naar de departementen die gebruik maken van het toestel.
AZ is dus nu zelf verantwoordelijk voor reductie van de CO₂ -emissies van eigen vluchten. Deze CO₂ -emissies dienen, in lijn met de CO₂ -prestatieladder methodiek, te worden verantwoord in de CO₂ -inventaris, onder scope 3 zakelijke mobiliteit. De impact van het regeringsvliegtuig op de CO₂-footprint in aanzienlijk.
In onderstaande overzicht zit een aanvulling op bovenstaande analyse. Deze aanvulling betreft de door AZ gemaakte vluchten met het regeringsvliegtuig in de periode juli 2023 tot en met dec 2023 (vanwege een vertraging in publicatie van de vluchtdata).
H1 2024 CO2 (ton) inclusief regeringsvliegtuig
Bron | Uitstoot |
---|---|
Aardgasverwarming | 4% |
Stadsverwarming | 5% |
Elektriciteit | 0% |
Wagenpark - Benzine | 0% |
Wagenpark - Elektrisch | 0% |
Zakelijke reizen - OV | 0% |
Vluchten 1-700 | 0% |
Vluchten 700-2500 | 0% |
Regeringsvliegtuig (kilo kerosine) | 90% |
Vluchten meer dan 2500 | 0% |
Zakelijke reizen - gedecl. km privé auto | 0% |
Wanneer het regeringsvliegtuig wordt meegenomen bedroeg de CO2-footprint van het Ministerie van Algemene Zaken in H1 2024 2603 ton CO2. Deze uitstoot wordt voor 90% veroorzaakt door het regeringsvliegtuig. De invloed van aardgasverbruik en stadswarmte is substantieel.
Trends CO2-uitstoot (in tonnen)
Aardgasverwarming | Stadsverwarming | Wagenpark - benzine | Wagenpark - Elektrisch | Zakelijk reizen - OV | Vluchten minder dan700 km | Vluchten 700 -2500 km | Vluchten meer dan 2500 km | Zakelijk reizen gedeclareerde km. privé auto | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
h1 2019 | 140 | 154 | 19 | 0 | 13 | 4 | 5 | 18 | 4 |
h2 2019 | 99 | 96 | 15 | 0 | 11 | 3 | 3 | 23 | 5 |
h1 2020 | 126 | 148 | 13 | 0 | 7 | 1 | 2 | 13 | 5 |
h2 2020 | 100 | 100 | 14 | 0 | 1 | 0 | 1 | 3 | 5 |
h1 2021 | 161 | 195 | 18 | 0 | 3 | 0 | 1 | 9 | 4 |
h2 2022 | 88 | 102 | 21 | 0 | 3 | 0 | 5 | 6 | 3 |
h1 2022 | 134 | 123 | 19 | 0 | 3 | 2 | 3 | 9 | 4 |
h2 2022 | 83 | 71 | 15 | 0 | 4 | 1 | 7 | 17 | 3 |
h1 2023 | 100 | 112 | 14 | 0 | 7 | 0 | 4 | 11 | 6 |
h2 2023 | 66 | 65 | 16 | 2 | 8 | 1 | 5 | 24 | 2 |
h1 2024 | 101 | 121 | 4 | 8 | 5 | 1 | 4 | 11 | 2 |
In de trendanalyse wordt het regeringsvliegtuig niet meegenomen. Na 2025, wanneer nieuwe reductiedoelstelling worden gedefinieerd, zal dit wel het geval zijn.
Ten opzichte van het basisjaar (H1 2019: 357 ton CO2 ) is de uitstoot in H1 2024 (257 ton CO2) met bijna 28% gedaald. Ten opzichte van H1 2023 (253 ton CO2) is de uitstoot in H1 2024 echter met bijna 2% gestegen. Dit laatste is vooral te verklaren door relatief meer verbruik van stadswarmte op het Binnenhof.
Reductiedoelstellingen
Het doel van het Rijk is een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. AZ handelt op basis van de invloed die zij heeft, in het licht van de bijzondere situatie waarin zij zich bevindt (voor en na de verhuizing). De focus ligt nu op reduceren en hierbij zoveel mogelijk aansluiten op de volgende rijksbrede doelstellingen:
- In 2020 is het wagenpark 20% zero emissie, in 2028 100%.
- Voor zakelijke reizen (incl. woon-werk verkeer) is er in 2030 50% CO2-reductie t.o.v. 2016.
- Elektriciteit is 100% hernieuwbaar in 2030.
- Er vindt gemiddeld 2% energiebesparing per jaar plaats voor de rijksgebouwen.
- Gasverbruik van alle rijksgebouwen is met 30% afgenomen ten opzichte van 2019 en voor minimaal 50% afkomstig van hernieuwbare bronnen.
Het doel van het Ministerie van Algemene Zaken is om de CO2-uitstoot in 2025 met 20% te hebben gereduceerd ten opzichte van 2019. Om deze reductiedoelstelling te halen zijn verschillende maatregelen nodig, waarbij het ministerie inzet op:
Mobiliteit
- Elektrificatie wagenpark
- Terugdringen zakelijke kilometers
- Terugdringen vliegkilometers
Gasverbruik en stadswarmte
- Ketels vervangen
- Overleg Eneco en RVB betreffende CO2-neutraal opwekken stadswarmte.
Kantoren
- Renovatie Binnenhof
- Verbouwing Catshuis
Energiebesparing
De elektriciteit bij AZ is al 100% hernieuwbaar (groene energie). Diverse energiebesparende maatregelen zijn uitgewerkt in het CO2-Managementplan.
Welke andere maatregelen er precies genomen worden en hoe ze worden uitgevoerd zijn uitgewerkt in het CO2-Managementplan.
Voortgang reductiedoelstellingen
De reductiedoelstelling van het Ministerie van Algemene Zaken is om de CO2-uitstoot in 2025 met 20% te hebben gereduceerd ten opzichte van 2019. Over H1 2024 is de reductie t.o.v. van H1 2019 28%. Omdat de effecten van de verhuizing van een deel van de organisatie (waardoor een hele nieuwe footprint ontstaat) pas in H2 2024 zichtbaar worden zullen de reductiedoelstelling vooralsnog niet worden bijgesteld. In 2025 zullen nieuwe reductiedoelstellingen worden vastgesteld waarbij, zoals eerder gememoreerd, rekening zal worden gehouden met het regeringsvliegtuig.
In het voorjaar van 2023 is het Ministerie van Algemene Zaken gecertificeerd voor niveau 3 van de CO2-prestatieladder. Over H1 2024 zijn de eerste effecten van de reductiemaatregelen duidelijk zichtbaar in de CO2-footprint. Door de elektrificering van het wagenpark is de CO2 -uitstoot met 2 ton teruggebracht (van 14 ton in H1 2023 naar 12 ton in H1 2024). Ook is er aanzienlijk minder gereisd met privé auto’s (6 ton CO2 -uitstoot H1 2023 t.o.v. 2 ton in H1 2024). Het effect van het vervangen van verwarmingsketels op het Catshuis kan pas op zijn vroegst worden gedeeld in de periodieke voortgangsrapportage over H2 2024.
Vragen en opmerkingen over de CO2-uitstoot bij AZ? Neem contact op met duurzaamheid@minaz.nl.
Participatie
Deelname aan of het initiëren van samenwerking, verandering en kennisdeling in de keten en/of sector is een onderdeel van de CO2-Prestatieladder. Het ministerie van Algemene Zaken neemt deel aan een aantal initiatieven, welke beschreven staan in onderstaande document. Op de website van SKAO staat meer informatie over het certificaat van het ministerie van Algemene Zaken en deelname aan initiatieven.