EZ, KGG en LVVN  verminderen de CO₂-uitstoot van hun mobiliteit en energie

De nieuwste cijfers over de CO₂-uitstoot van de ministeries van EZ, KGG en LVVN zijn binnen. Die tonen aan dat de inspanningen om duurzamer te werken effect hebben. Fossiele brandstoffen, voortkomend uit zakelijke reizen en het verwarmen van gebouwen, zijn ook bij deze ministeries belangrijke bronnen van uitstoot, waar door gerichte maatregelen vooruitgang op wordt geboekt. Dit blijkt uit het CO₂-voortgangsverslag van de ministeries over het eerste halfjaar van 2024.

Minder vliegen

Sinds 2021 streven EZ, KGG en LVVN (en hun voorlopers) ernaar om de CO₂-uitstoot door vliegreizen met 25% te verminderen ten opzichte van het basisjaar 2019. Dit draagt bij aan de ambitie van de rijksoverheid om in 2030 klimaatneutraal te zijn en sluit aan bij de voorbeeldrol die die rijksoverheid wil nemen. Door zelf actief duurzame keuzes te maken en hun uitstoot te verminderen, willen de ministeries anderen inspireren en aanmoedigen hetzelfde te doen. Dat lukte niet meteen. In 2023 werd een besparing van 17% op de CO₂-uitstoot door vliegreizen gerealiseerd ten opzichte van 2019, waardoor de doelstelling toen dus nog niet werd gehaald.

De resultaten voor 2024 zijn echter beter: in de eerste helft van dit jaar was de uitstoot door vliegreizen 65% lager dan in dezelfde periode in 2019. Disclaimer: de gegevens in het voortgangsverslag zijn verzameld na de invoering van een nieuw boekingssysteem en misschien onvolledig. De verwachting is dat deze problemen eind 2024 zijn opgelost.

Groene stroom

Medewerkers van EZ, KGG en LVVN gebruiken vaker hun eigen auto voor werkgerelateerde reizen. Het aantal dienstreizen met privéauto’s is in 2023 met 25% toegenomen. In de eerste helft van 2024 is dit verbeterd ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar en was de CO2-uitstoot 30% lager. Op basis van onderzoek worden er momenteel adviezen opgesteld om het gebruik van privéauto’s te verminderen en meer duurzame alternatieven te stimuleren.

Daarnaast zorgt het opladen van de groeiende vloot elektrische auto’s in het wagenpark voor een hoger stroomverbruik. Om de CO₂-impact van dit toegenomen elektriciteitsverbruik te reduceren, is dit stroomverbruik voor 2024 vergroend door de inkoop van Nederlandse garanties van oorsprong (GVO’s).

Minder uitstoot van gebouwen

Ook de uitstoot als gevolg van het energieverbruik van de gebouwen is flink afgenomen: met 45% in de eerste helft van 2024 ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Dit is te danken aan de vergroening van het stroomverbruik en de inkoop van een klein percentage groen gas.

Rapportage en verbetercyclus

Zo'n voortgangsverslag maakt het mogelijk om intern te volgen of ambities slagen en bij te sturen als dat nodig is. Het helpt ook bij de wens om transparant en open te zijn over resultaten naar buiten toe. Daarmee is het opstellen van deze rapportage een belangrijk onderdeel van de stuurcyclus binnen het energiemanagementsysteem van de ministeries, dat wordt gebruikt in het kader van de CO₂-Prestatieladder. Deze stuurcyclus volgt de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus, een methode die helpt bij het voortdurend verbeteren van de prestaties op het gebied van CO₂-reductie.

In de Checkfase van deze cyclus wordt de CO₂-footprint en een emissie-inventaris opgesteld, wat betekent dat de totale CO₂-uitstoot in kaart wordt gebracht. Hierover wordt regelmatig gerapporteerd, zowel intern als extern aan belanghebbenden. Maatregelen en doelstellingen worden aangepast als de bevindingen daar aanleiding toe geven. En relevante documenten worden geregeld geactualiseerd. Dit zorgt ervoor dat de ministeries altijd scherp blijven op hun voortgang en hun beleid kunnen bijsturen om de duurzaamheidsdoelen te bereiken.
Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact op met het team verduurzaming bedrijfsvoering bij EZ, KGG en LVVN via duurzamebedrijfsvoering@minezk.nl.