Circulair Kantoormeubilair is de norm
Tijdens de Week van de Circulaire Economie krijgen goede circulaire voorbeelden overal in het land een podium. Ook binnen de Rijksoverheid zijn er veel mooie voorbeelden te vinden. Zo heeft FMHaaglanden (FMH) de ambitie al het kantoormeubilair circulair in te zetten. Henk Jaap Buikema, makelaar roerende goederen bij FMH, weet er alles van.
In het najaar van 2019 verving facilitair dienstverlener FMH in een rijkskantoor zo’n 1.600 bureaustoelen. De stoelen waren erg verouderd, maar de basis ervan bleek nog goed. De stoelen werden naar een werkplaats gebracht om deze op te knappen. Zo konden ze op een andere locatie naar volle tevredenheid weer worden ingezet.
Henk Jaap: ‘Een van onze ambities op het gebied van duurzame dienstverlening is al ons meubilair circulair te gebruiken. De opgeknapte bureaustoelen kwamen in de loop van 2020 ontzettend goed van pas. Door het thuiswerkadvies werkten veel klanten ineens thuis. Soms gewoon aan de keukentafel. Maar iedereen heeft recht op een comfortabele werkplek, ook thuis. De vraag naar bureaustolen nam enorm toe en wij konden de refurbished stoelen hiervoor mooi gebruiken.’
Besparing CO2
‘Het doel van FMH is om het bestaande meubilair zo lang mogelijk te (her)gebruiken’, gaat Henk Jaap verder. ‘We willen zo min mogelijk nieuwe grondstoffen aanboren. Dat is beter voor het milieu, want met de inzet van een refurbished bureau of bureaustoel bespaar je 90 procent CO2 in vergelijking met een nieuw meubelstuk. ‘Natuurlijk willen we ook de werkzaamheden dichtbij huis houden in verband met het transport. Gelukkig komen er steeds meer werkplaatsen bij. De eerste partij stoelen in 2019 werd in Geldermalsen gerefurbished, vlakbij onze partner voor circulaire kantoorinrichting. Nu hebben we een werkplaats gecontracteerd in Den Haag: stichting Stoel, een werkplaats waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. We zijn heel blij met deze samenwerking.’
Met de partij refurbished bureaustoelen is in totaal 140 ton CO2 en 15 ton aan grondstoffen bespaard ten opzichte van het gebruik van nieuw meubilair. ‘Een geweldig resultaat’, vertelt Henk Jaap enthousiast.
Hoe werkt FMH?
FMH brengt vraag en aanbod bij elkaar. Als ergens meubilair nodig is, wordt eerst bekeken of dat al ergens beschikbaar is en hergebruikt kan worden. Zo vinden er binnenkort diverse renovaties en verbouwingen plaats in rijkskantoren. Het Rijksvastgoedbedrijf bereidt dit samen met de directie Bedrijfsvoering en FMH voor, bijvoorbeeld rond de aanpak van algemene ruimtes als bedrijfsrestaurants, vergaderzalen en fietsenstallingen. Henk Jaap en zijn collega’s zijn al vanaf de ontwerpfase betrokken bij de nieuwe inrichting van deze ruimtes: ‘Dat doen we natuurlijk zoveel mogelijk met circulair meubilair. Waar voorheen in de ontwerpfase al op merk- en modelniveau werd gedacht, doet de architect dat nu zoveel mogelijk functioneel. We kunnen dan gericht op zoek naar beschikbaar functioneel meubilair en tegen de tijd dat we kunnen gaan inrichten, kijken we wat er dan nog aangepast moet worden. Want van circulair meubilair is, in tegenstelling tot nieuw meubilairgeen catalogus beschikbaar.’
Meer weten?
Wil je meer weten over circulaire kantoorinrichting? Lees het interview met Henk Jaap Buikema en Marieke van Weerdhuizen, strategisch contractmanager kantoorinrichting bij Rijkswaterstaat.