“Inkopers met hart voor het publieke belang zitten op hun plek bij de Rijksoverheid”
In 2019 publiceerde de Rijksoverheid een nieuwe inkoopstrategie: Inkopen met Impact. In deze strategie staat de impact op mens, milieu en maatschappij centraal. In een interview op Werken voor Nederland vertelt directeur Inkoop-, Facilitair- en Huisvestingsbeleid Rijk André Weimar over de nieuwe inkoopstrategie van het Rijk en zijn eigen visie op inkopen.
Bewustwording vergroten
Volgens André is de Rijksoverheid trendsetter op het gebied van inkopen met maatschappelijk effect: “Nergens anders dan bij de Rijksoverheid kun je je zo intensief bezighouden met impactvol inkopen. Voor inkopers met hart voor het publieke belang is dit dan ook de plek waar je moet zijn.” Hij hoopt dat inkopen met impact de norm wordt bij de verschillende rijksorganisaties. Door goede voorbeelden en positieve cijfers te delen vergroten we de bewustwording over inkopen met impact. Zo laten we zien welk verschil we kunnen maken door een bepaald product of een bepaalde dienst duurzaam in te kopen.
Inkopen in tijden van corona
Het coronavirus heeft onze maatschappij op zijn kop gezet en de meeste mensen werken vanuit huis, maar dat betekent niet dat inkoop stilstaat. De rijkskantoren, waar normaal zo’n 110.000 mensen werken, zijn rustig. Als lid van het corona beleidscrisisteam van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties houdt André zich bezig met het afschalen van diensten zoals de beveiliging, ICT, catering en schoonmaak. Tegelijkertijd leeft de vraag hoe we als inkopers de economie draaiende kunnen houden. Welke aanbestedingen zetten we door en welke schorten we op?
Lees het hele interview met André Weimar op Werken voor Nederland.